جنبه های اساسی رشد و تحول کودکان

در زمینه طبقه­ بندی جنبه ­های اساسی رشد و تحول کودکان، تقسم­ بندی­های متفاوتی در منابع مختلف ارائه شده است.

در منابعی سه جنبه رشد و تحول ) جسمی حرکتی، شناختی، عاطفی (، در منابع دیگری چهار جنبه ) به اضافه رشد اجتماعی (، در برخی منابع پنج جنبه ) به اضافه رشد کلامی (، و در بعضی منابع شش جنبه (به اضافه رشد خلاقیت) ذکر شده است.

در اینجا، تقسیم­ بندی آخر که شامل شش جنبه و جامع­تر است بررسی می­شود.

۱  رشد و تحول جسمی – حرکتی

رشد و تحول جسمی حرکتی دارای دو بخش است: رشد جسمی که جنبه کمّی دارد، شامل رشد اندام­های بدن و وزن و قد؛ رشد و تحول حرکتی که جنبه تحولی دارد و با تغییرات کیفی همراه است، شامل حرکت­هایی مانند دویدن، پریدن و لیلی کردن.

سطوح اساسی رشد و تحول جسمی حرکتی شامل رشد قد و وزن، رشد اندام­ها و عضلات بزرگ، رشد عضلات کوچک، رشد هماهنگی عضلات و اندام­ها، رشد حرکات تعادلی مانند لیلی کردن و پریدن، و رشد مهارت­های خودیاری است. مهارت­های خودیاری عبارت است از توانایی کودکان در انجام دادن کارهای فردی و شخصی که مهم­ترین آن­ها مهارت غذا خوردن، لباس پوشیدن، رعایت بهداشت فردی، مراقبت از بدن، کنترل ادرار و مدفوع، و مواظبت از وسایل شخصی است

۲ رشد و تحول شناختی

منظور از رشد و تحول شناختی، رشد مهارت­ها و توانمندی­هایی است که به کودک در شناخت و درک محیط پیرامون خود کمک می­کند. مهمترین سطوح رشد و تحول شناختی شامل موارد زیر است:

حواس پنجگانه: حواس مانند پنجره ­هایی ارتباط کودک را با جهان پیرامون خود برقرار می­سازد. کودک با دیدن، شنیدن، لمس کردن،  بوییدن و چشیدن، که ابزارهای شناخت اوست، دنیای اطراف خود را می­شناسد.

حافظه: حافظه توانایی بازشناسی و یادآوری اشیا و  موقعیت­هاست. بازشناسی یعنی شناسایی مجدد اشیا و موقعیت­هایی که کودک قبلاً آنها را شناخته است. منظور از یادآوری به خاطر آوردن اشیا و موقعیت­هاست.

حافظه انواع مختلف دارد: حافظه دیداری )بازشناسی و یادآوری محرکها از طریق دیدن(، شنیداری )بازشناسی و  یادآوری محرک­ها از طریق شنیدن(، بویایی )بازشناسی و یادآوری محرک­ها از طریق بوییدن(، لمسی )بازشناسی و یادآوری محرک­ها از طریق لمس کردن(، و چشایی )بازشناسی و یادآوری محرک­ها از طریق چشیدن(.

کودکان از نظر توانایی در هریک از انواع حافظه با هم تفاوت دارند. ضمن آنکه باید به پرورش انواع حافظه در کودکان پرداخت، توجه به تفاوت­های فردی را هم نباید از نظر دور داشت. از نظر زمانی، حافظه به دو نوع کوتاه مدت و درازمدت تقسیم می­شود.

استدلال: کودکان با توجه به مرحله­ ای که از نظر تحول شناختی در آن قرار دارند، در مورد محرک­ هایی که از راه حواس دریافت می­کنند به استدلال می­پردازند. مثلاً کودک ۴ ساله، با قرار دادن تعدادی مداد در اندازه­ های مختلف در کنار یکدیگر، می­تواند توضیح دهد که کدام بلندتر و کدام کوتاه­تر است.

حل مسئله: از آنجایی که کودکان از مهارت استدلال برخوردارند، می­توانند مسائل ملموس و روزانه خود را حل کنند. اما طبیعی است که شکوفایی این توانمندی مستلزم تمرین است. یکی از عوامل مهم در کسب مهارت حل مسئله، تشخص روابط بین اشیا و پدیده­هاست که معمولاً کودکان با کنجکاوی و طرح سؤال­ها و چراهای خود، به آن پی می­برند.

تمرکز: کودکان برحسب سن خود، توانایی تمرکز بر یک فعالیت را در مدت زمانی مناسب دارند. تمرکز کودکان معمولاً انتخابی است و به میزان علاقه­مندی آنان به فعالیت­های مختلف بستگی دارد. تمرکز آموختنی است و با بازی­ها و روش­های جذاب می­توان میزان تمرکز را در کودکان افزایش داد.

درک مفاهیم اساسی: کودکان در این سنین، مفاهیم را به کمک حواس، تجربه و فعالیت­های عملی که عمدتاً به شکل بازی است درک می­کنند. درک مفاهیم اساسی در تحول شناختی کودکان بسیار مهم و زمینه­ساز درک منطقی در سنین بالاتر است.

مفاهیم اساسی در این سنین عبارت است از مفاهیم پیش­نیاز ریاضی، مفاهیم علوم یا شناخت محیط طبیعی، مفاهیم علوم اجتماعی یا شناخت محیط اجتماعی. این مفاهیم سه­گانه به طور مستقل آورده شده است.

۳  رشد و تحول عاطفی

عواطف حالات درونی است که به صورت طبیعی در همه انسان­ها وجود دارد. افکار، عواطف ) احساسات و هیجان­ها (، و رفتار اجزای سه­گانه شخصیت هستند. پرورش عواطف در سلامت جسمی و روانی کودکان نقش مؤثری دارد.

عواطف را می­توان به دو گروه تقسیم­بندی کرد: عواطف خوشایند یا مثبت که مهم­ترین آن­ها احساس شادی، امید، محبت، آرامش، امنیت، ارزشمندی و رضایت از خود است؛ عواطف ناخوشایند یا منفی که اصلی­ترین آن­ها عبارت  است از ترس، خشم، غم، حسادت، اضطراب، احساس خودکم­بینی یا خودبزرگ­بینی.

هدف از رشد و تحول عاطفی کودکان، کاهش عواطف ناخوشایند، پرورش عواطف خوشایند، و ایجاد تعادل در عواطف است. برای دستیابی به این هدف، لازم است کودکان عواطف یا احساسات خود را بشناسند و با راه­های درست بیان  آن­ها آشنا شوند تا بتوانند کم­کم و متناسب با سن خود، به خودکنترلی و مدیریت عواطف برسند.بیان درست عواطف یعنی ابراز آن­ها به گونه­ای که نه به خود فرد، نه به دیگران، و نه به اشیا و محیط زندگی آسیب برسد.

۴ رشد و تحول اجتماعی

منظور از رشد و تحول اجتماعی کودکان جامعه ­پذیری آنان است. خانواده، مرکز پش از دبستان، رسانه­های جمعی و

عوامل دیگری، در هریک از مراحل رشدی و سنی کودکان، در این جنبه از رشد آنان نقش دارند.

سطوح اصلی رشد و تحول اجتماعی کودکان عبارت است از:

  • شناخت محیط اجتماعی شامل آشنایی با مشاغل، مکان­ها و هر آنچه ساخته دست انسان است
  • شناخت مناسبت­ها و آداب و رسوم اجتماعی مانند روزها و مراسم خاص ™
  • آشنایی با آداب و رسوم اجتماعی اخلاقی مانند سلام، خداحافظی، سپاسگزاری، اجازه گرفتن و رعایت نوبت
  • آشنایی با ارزش­های اجتماعی اخلاقی مانند راستگویی، احترام به دیگران، کمک، همدلی، همکاری، مشارکت، مسئول تپذیری و نظم
  • توانایی برقراری ارتباط مناسب و مؤثر با همسالان و بزرگسالان، بیان نظر خود و گوش دادن به صحبت دیگران
  • شناخت حقوق شهروندی مانند حق برخورداری از آموزش، بازی، تغذیه کافی، بهداشت و ارتباط با همسالان
  • آشنایی با حقوق دیگران و رعایت آن

 

۵  رشد و تحول کلامی

زبان ابزار برقراری ارتباط با دیگران و یادگیری و تفکر است. رشد و تحول زبان در کودکان طی مراحلی صورت  می­گیرد که شامل کشف و تولید صدا )حدود دو تا سه ماهگی(، تقلید صداهای دیگران، بیان هجاها )حدود شش تا نُه ماهگی(، ادای کلمات )حدود یک سالگی(، بیان جملات )حدود دو سالگی( و درک مطلب است. کودکان در سنین  حدود سه تا چهار سالگی معمولاً از نظر تحول کلامی در سطحی قرار دارند که می­توانند نیازهای خود را، که در سنین

پایین­تر با گریه یا رفتارهای دیگر نشان می­دادند، با کلام بیان کنند و در استفاده از کلام مهارت کافی دارند.

مهم­ترین سطوح رشد و تحول کلامی به شرح زیر است:

  • مهارتهای شنیداری شامل گوش دادن، تشخیص صداها، تمرکز شنیداری به معنی مدت زمان گوش دادن، و درک مطالب از طریق گوش دادن )درک کلمات، جملات، داستان، کارتون و مطالب دیگر(
  • مهارت­های بیانی شامل دایره لغات، یعنی تعداد کلماتی که کودک بیان می­کند، تلفظ درست صداها، جمله­سازی، گفتوگو با دیگران، بیان مطالب، تصویرخوانی، روانی کلام، تعریف قصه­های شنیده شده، شعرخوانی و داستان­سازی به صورت فردی و گروهی میزان تسلط بر این مهارت­ها در سنین مختلف متفاوت است.

۶  رشد و تحول خلاقیت

خلاقیت یعنی توانایی ایجاد و به­کارگیری افکار و آثار جدید. از حدود دو سالگی که توانایی تجسم، یعنی تصور اشیادر نبود آن­ها در کودک شکل می­گیرد، مهارت­های خلاقیتی نیز در کودکان مشاهده می­شود.

سطوح مهم رشد و تحول خلاقیت عبارت است از:

  • خلاقیت تصویری شامل انواع نقاشی خلاق، تصویرخوانی خلاق، و توصیف خلاق مناظر و موقعیت­ها مانند دریا، پارک یا خیابان
  • خلاقیت حرکتی شامل بازی­های خلاق، نمایش خلاق، حرکات خلاق، و حرکات موزون
  • خلاقیت حجمی شامل انواع ساخت­وساز )کاردستی(
  • خلاقیت کلامی شامل داستان­گویی خلاق، داستان­سازی خلاق، بیان جملات خلاق، طرح سؤال­ها و ارائه پاسخ­های خلاق، طرح معما و چیستان
  • درک زیبایی­ها به­ویژه در طبیعت شامل علاقه به مشاهده زیبایی­ها، لذت بردن از زیبایی­ها، و بیان آن­ها در قالب خلاقیت­های کلامی، تصویری، حجمی و حرکتی
فهرست