بازی با آینه و شناخت خود

گروه سنی: ۱۲ ماه به بالا

اهداف رشدی: شناخت بدن، رشد زبانی، تقویت مهارت‌های اجتماعی، تشخیص بصری

بدون شک کودکتان از دیدن تصویر خود در آینه، نسبت به زمانی که کوچک‌تر بوده، شگفت‌زده می‌شود. ولی خوش‌گذرانی واقعی با آینهاز نوپایی آغاز می‌شود؛ چون در این دوره او کاملاً متوجه می‌شود فردی که درون آینه است خودش است و شناختن خودش و همهاعضای بدنش از علایق اولیه اوست.

   با هم جلوی آینه بنشینید یا بایستید و شکلک‌های غمگین یا شاد دربیاورید. از او بخواهید همان کاری را بکند که شما می‌کنید. سپس بهدست‌ها، پاها، چشم‌ها، بینی و بقیه اعضای بدنش اشاره کنید. بعد به اعضای بدن خودتان اشاره کنید. از او بپرسید مامان کدام و کودککدام است. خیلی زود، وقتی او به فرد درست اشاره کند، غافلگیر خواهید شد.

   احساس او به خودش به عنوان یک فرد (رابطه بین مفاهیم «من» و «مال من» در مقابل «تو» و «مال تو») کلید رشد کودک نوپایشماست. بازی با آینه به او کمک می‌کند این مفهوم از خودش به عنوان فردی جدا از دیگران را در خود پرورش دهد. نوپایان همچنیننسبت به بدنشان کنجکاوند. نام بردن از اعضای بدنشان جلوی آینه به آن‌ها کمک می‌کند اسم اعضای بدنشان را یاد بگیرند و این خود در آینده به شناخت او از هویتش کمک خواهد کرد

وقتی کودک واکنش خود را در آینه بزرگی می‌بیند، آگاهی او از خودش به عنوان یک فرد واقعیِ دارای دست، پا و صورتی شاد تقویتمی‌شود.

 

بازی-با-آینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست