اشیای محبوب و آرامبخش

همه نوزادان در سال‌های اول زندگی، به اشیایی نیاز دارند که به آن‌ها احساس امنیت بیشتری می‌دهد. این اشیا بخشی از سیستم حمایت عاطفی نوزاد هستند. مثلا کودک شما شاید پتو ، یک اسباب‌بازی نرم یا حتی نوار ساتن حوله مادرش را انتخاب کند. احتمالاً نوزاد بین هشت تا دوازده ماهگی انتخابش را می‌کند و بعد از آن، تا چند سال شیء محبوبش را نگه می‌دارد. این شیء محبوب، هنگام خستگی، به خوابیدن او کمک می‌کند، هنگام جدایی از شما و وقتی ترسیده یا ناراحت است، به او آرامش می‌دهد، وقتی در محلی جدید است، به او کمک می‌کند که احساس غریبگی نکند.

یکی از دلایلی که این اشیا برای نوزاد آرامش‌بخش هستند حس خوبی است که منتقل می‌کنند. این اشیا نرم و لطیف هستند و لمس کردن آن‌ها لذت‌بخش است. دلیل دیگر آرام‌بخش بودن این اشیا آشنا بودن آن‌هاست. اشیای محبوب، بوی خود کودک را می‌دهند و احساس امنیت و آرامش اتاقش را به او یادآوری می‌کنند؛ درنتیجه کودک حس می کند همه چیز مرتب است.

خلاف باورهای بی‌اساس، این اشیا هرگز نشانه ضعف یا ناامنی کودک نیستند و دلیلی ندارد که کودک را از داشتن این اشیا منع کنید. در حقیقت، اشیا آن‌قدر برای کودک مفید است که بهتر است به او کمک کنید تا چنین شیئی را انتخاب کند و آن را هنگام خواب همراه داشته باشد.

اگر از شیء امنیتی کودک دو عدد داشته باشید که دقیقاً یکسان باشند، کارتان ساده‌تر می‌شود. در این صورت، به راحتی می‌توانید یکی را بشویید و دیگری را برای استفاده به نوزاد بدهید و به این ترتیب نوزاد (و خودِ شما) گرفتار بحران عاطفی نمی‌شوید و شیء محبوب کودک هم کثیف نخواهد بود. اگر نوزادتان پتوی بزرگی را شیء امنیتی خود کند، به سادگی می‌توانید آن را از وسط ببرید. کودک درک زیادی از اندازه‌ها ندارد و متوجه تغییر نخواهد شد. اگر کودک یک اسباب‌بازی را انتخاب کرده، می‌توانید در اولین فرصت یکی دیگر از آن را بخرید. اگر از همان ابتدا این دو شیء را با هم عوض نکنید، بعد از مدتی کودک شیء جدید را نمی‌پذیرد، چون خیلی نو است و برای کودک بیگانه است.

والدین اغلب نگران آن هستند که داشتن شیء محبوب کودک را به مکیدن شست تشویق می‌کند، در واقع گاهی (اما نه همیشه) همین‌طور است، اما باید بدانید که مکیدن شست یا انگشت رفتاری عادی و طبیعی برای رسیدن کودک به آرامش است. کودک به‌تدریج هم شیء آرامبخش و هم مکیدن را کنار می‌گذارد و روش‌های دیگری برای کنترل استرس پیدا می‌کند.

ایمنی-کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست