از شیشه گرفتن کودک

تغذیه نوزاد به وسیله شیشه شیر از آن دست مواردی است که نباید برای مدت طولانی اتفاق بیفتد و هر چقدر از شیشه گرفتن کودک را به تاخیر بیاندازید این کار برایتان چالش برانگیز تر خواهد شد؛ شاید از تظر شما آرام بودن کودکتان با شیشه شیر خوشایند به نظر برسد اما باید بدانید نوزادانی که با شیشه، شیر، آب‌میوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های شیرین دیگر می‌نوشند به شدت در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند.

توصیه می‌شود که در حدود یک سالگی، شیشه را از نوزاد بگیرید. در ۱۸ ماهگی نیز دیگر کودک نباید از شیشه استفاده کند. هرچه زودتر کودک را از شیشه بگیرید، کارتان ساده‌تر است و اگر به او شیر مادر می‌دهید، به طور کلی می‌توانید دیگر از شیشه استفاده نکنید.

همچنین نوشیدن با فنجان را هم از سن پایین، مثلاً ۶ ماهگی، می‌توانید شروع کنید و تا یک سالگی نیز کودک در آن مهارت می‌یابد. وقتی کودک از فنجان استفاده می‌کند دیگر به شیشه نیازی ندارد. اگر مجبورید به او شیشه بدهید، فقط آب ساده در آن بریزید.

متأسفانه، از شیشه گرفتن نوزاد آن‌قدرها هم ساده نیست. برای موفقیت بیشتر، ابتدا شیشه بین روز را حذف کنید، سپس وعده عصر و صبح را حذف کنید؛ وعده قبل از خواب آخرین وعده‌ای است که حذف می‌شود، اما یادتان باشد که در شیشه فقط آب بریزید. اگر کودک شما در ابتدا شیشه آب را قبول نکرد، مدت کوتاهی شیر یا نوشیدنی‌های دیگر را با آب رقیق کنید تا بعد از یک یا دو هفته بتوانید شیشه را فقط با آب خالی پر کنید.

عادت کرده‌اید که برای ساکت کردن یا خواباندن کودک به او شیشه بدهید، اما در این سن، کودک دیگر به خوردن و نوشیدن قبل از خواب نیازی ندارد. اگر هنوز هم قبل از خواب به کودک غذا می‌دهید، باید این کار را متوقف کنید، حتی اگر از شما شیشه خواست و با اشتها مشغول نوشیدن شد، بدانید که تغذیه قبل از خواب بیشتر برای آرامش است و نیاز تغذیه‌ای نیست. کودک خیلی زود به شیشه وابسته می‌شود و نمی‌آموزد که اگر دوباره بیدار شد، بدون کمک به خواب برود. بعد از چند شب، احتمالاً شیشه را فراموش خواهد کرد. اگر فراموش نکرد، با پزشک کودکان مشورت کنید.

در ضمن، اشکالی ندارد که قبل از خواب به کودک نوشیدنی یا یک غذای سبک و سالم بدهید، اما بعد از آن حتماً باید مسواک کند. در حقیقت، میان‌وعده به خوابیدن او کمک می‌کند. یک وعده کوچک شیر مادر، شیر گاو یا مایعات دیگر یا حتی کمی میوه یا غذای مقوی دیگر مفید است. اگر به او شیشه می‌دهید، به‌تدریج آن را با فنجان جایگزین کنید.

کودک را تشویق کنید تا خوراکی قبل از خواب را کامل بخورد و بعد با پارچه نرم یا مسواک، دندان‌هایش را تمیز کنید؛ حتی می‌توانید در حالی که کودک روی پای شما خوابیده است، دندان‌هایش را تمیز کنید. اگر بقایای غذا یا نوشیدنی را از روی دندان‌های کودک تمیز نکنید، این بقایا تمام شب روی دندان می‌ماند و باعث پوسیدگی آن می‌شود. اگر کودک قبل از خواب به آرامش نیاز دارد، بگذارید عروسک یا پتویش را بغل کند یا شستش را بمکد؛ اما در شیشه به غیر از آب نوشیدنی دیگری ندهید

راه رفتن روی بالشت‌ها
شیر دادن به کودک با فنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست