چطور روابط مثبت خواهر و برادر را تقویت کنیم

وقتی کودکان مشاجره می‌کنند احساسات خودتان را بررسی کنید. وقتی کودکان دوباره سر یک عروسک دعوایشان می‌شود خیلی راحت می‌توان عصبانی شد. شاید حس کنید باید از شر آن اسباب‌بازی راحت شوید یا هرکدام از بچه‌ها را به اتاق مجزایی بفرستید. مراقب باشید. کودکان خردسال به والدین خود نگاه می‌کنند و نحوه مدیریت درگیری‌ها و کنار آمدن با احساسات شدید را از رفتار آن‌ها می‌آموزند. اگر سریعاً اسباب‌بازی را از آن‌ها بگیرید و آن‌ها را از هم جدا کنید، این پیام را در ذهن فرزندانتان حک می‌کنید که احساسات منفی بد هستند و مشکلات با پنهان کردنشان (در اتاق‌های مجزا) حل می‌شوند.
الان زمان خوبی است که قدرت تنفس عمیق (چهار ثانیه دم، چهار ثانیه حبس تنفس، چهار ثانیه بازدم) را به کودکان نشان دهید. برای شروع روند حل مسئله یا برای آن‌که کمی به خودتان وقت دهید تا بتوانید مشکل را ارزیابی کنید، از جملاتی استفاده کنید که با «من احساس … می‌کنم» شروع شوند. مثال: «من از داد زدن در خانه‌مان احساس ناراحتی می‌کنم. باید ذهنم را آرام کنم تا بتوانم به شما بچه‌ها کمک کنم. بیایید با هم سه نفس عمیق بکشید و سپس سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم.»

فرزندان را تشویق کنید که مراقب یکدیگر باشند. وقتی به بچه‌هایمان یاد می‌دهیم که همیشه می‌توانند برای کمک، حمایت یا حتی سرگرمی روی برادر یا خواهر خود حساب کنند، این پیام را به آن‌ها می‌دهید که رابطه آن‌ها براساس عشق بی‌قید و شرط بنا شده است.
وقتی یکی از فرزندان آسیب می‌بیند، دیگری را تشویق کنید که به او سر بزند. وقتی یکی از بچه‌ها در کاری نیاز به کمک دارد، کودک دیگر را تشویق کنید که به کمکش برود و آن کار را انجام دهد.

زمان خاص خواهر و برادر را ایجاد کنید. هر هفته زمان خاصی را مشخص کنید که کودکان بتوانند بدون دخالت یا دستورات شما با هم بازی کنند. به آن‌ها اجازه دهید که به زمین بازی بروند و شلوغ کاری کنند. تشویقشان کنید که نظراتشان را روی هم بگذارند و با هم چیز جدیدی بسازند. سپس عقب بایستید و بگذارید خودشان با هم پیش بروند.

از فعالیت‌های خانوادگی استفاده کنید که فرزندان را مسئول سرگرمی‌ها کند. فرزندان گاهی با هم رقابت دارند. این طبیعی است. یک راه عالی برای دور کردن آن‌ها از رقابت در خانواده آن است که فعالیت‌های خانوادگی سرگرم‌کننده ایجاد کنید.

کودکان را در برنامه قبل از خواب سهیم کنید. کودکان عاشق برنامه‌های قبل از خواب هستند و اغلب بچه‌های کوچک‌تر ایده‌های بیشتری برای برنامه قبل از خواب خود دارند. فرزندان را تشویق کنید که برای یکدیگر قصه بخوانند، با هم آواز بخوانند یا یکدیگر را بغل کنند تا قبل از به خواب رفتن، رابطه‌ای خاص بین آن‌ها شکل بگیرد. همچنین این کار به کودکان شما می‌آموزد که اگر در طول شب ترسیدند یا ناراحت بودند می‌توانند روی حمایت یکدیگر حساب کنند.

یکدیگر را تشویق کنید. گاهی کودکان خودشان را با هم مقایسه می‌کنند. در بعضی موارد، آن‌ها سعی می‌کنند از هم بیاموزند؛ در موارد دیگر، سعی می‌کنند بفهمند کدام یک بهتر هستند. در خانه نقاط قوت متفاوت همه را تحسین کنید. این درسی است که فرزندان شما باید بشنوند: همه ما نقاط قوت متفاوتی داریم و وقتی استعدادهایمان را کنار هم بگذاریم می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم.
به کودکان خود بیاموزید که یکدیگر را تشویق کنند، به هم پیشنهاد دهند، از یکدیگر کمک بخواهند و نقاط قوت هم را تأیید کنند. وقتی خواهر و برادر از سن پایین می‌آموزند که با هم در رقابت نیستند و توان آن را دارند که به رشد هم کمک کنند، رابطه‌شان هم رشد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست