قصه” هر‌کسی باید سنگی داشته باشد “

گروه سنی: ۴ تا ۶ سال

اهداف رشدی: کلامی (درک مطلب)

روش اجرا: خواندن متن

وسایل لازم: ندارد

شرح فعالیت:

 ابتدا داستان زیر را برای کودکتان بخوانید.

 هر‌کسی باید سنگی داشته باشد … نه هر سنگی. منظورم سنگی استثنایی است که خودت پیدایش کنی و تا هر وقت که بتوانی پیش خودت نگهش داری … اگر می‌توانی به کوه برو. کوه از صد‌ها میلیون سنگ کوچک و براق و گرد ساخته شده است. اگر نمی‌توانی، جاهای دیگر هم خوب است، حتی کوچه‌ها، حتی جاده‌های خاکی.

وقتی به سنگ‌ها نگاه می‌کنی، نگذار کسی با تو حرف بزند. تو باید سنگت را با آرامش کامل پیدا کنی … اما اگر این کار را کردند ناراحت نشو. نباید با ناراحتی دنبال سنگت بگردی. خم شو، بیشتر، باز هم بیشتر. شاید مجبور شوی روی زمین بنشینی. باید مستقیم به سنگ نگاه کنی.

سنگی برندار که زیادی بزرگ باشد چون سنگ بزرگ کاملاً توی دستت جا نخواهد شد … سنگی انتخاب نکن که زیادی کوچک باشد چون راحت گم می‌شود … سنگ باید کاملاً به‌‌اندازه باشد. وقتی انگشتت را به آن نزدیک می‌کنی باید احساس آرامش کنی. وقتی می‌دوی باید احساس کنی که توی جیبت می‌پرد. بعضی‌‌ها سنگشان را هزار بار در روز لمس می‌کنند. اگر سنگی خوب باشد، بیشتر از هر چیز دیگری در دنیا به آدم حس‌های خوبی می‌دهد.

دنبال رنگ مناسبی باش … رنگ سنگ را فقط وقتی می‌توانی ببینی که با چشم نیمه‌باز به آن نگاه کنی و خورشید مستقیم به آن بتابد. راه دیگر برای دیدن رنگ‌ها این است که سنگت را در آب بشویی. شکل سنگ به سلیقه خودت بستگی دارد … هر سنگی در کنار صدها سنگ دیگر قشنگ به نظر می‌رسد…

همیشه سنگ را بو کن. سنگ‌ها بوی خاصی دارند. بعضی از بچه‌ها می‌توانند با بو ‌کردن سنگ بگویند که از کجا آمده، از وسط زمین یا اقیانوس یا از دل کوه … بزرگ‌ترها اصلاً نمی‌توانند به خوبی بچه‌ها بوها را حس کنند.

از هیچ‌کس نخواه که برای انتخاب سنگ کمکت کند. من دیده‌ام که مارمولک در صحرایی پر از سنگ، تنها یکی را انتخاب می‌کند و می‌رود روی آن می‌خوابد. من دیده‌ام که حلزون از بیست سنگ می‌گذرد و تمام روزش را صرف می‌کند تا به سنگی که می‌خواهد برسد. باید حواست را جمع کنی. آن‌وقت، خودت راهش را پیدا می‌کنی.

اینها قانون‌های من بود. اگر قانون دیگری به فکرت می‌رسد، خودت اضافه کن. من می‌خواهم بروم بازی کنم. در این بازی، لازم است که من باشم و یک سنگ. اتفاقاً من هم سنگی دارم.

بایربیلر

ترجمه لیدا کاووسی

بعد از خواندن متن، فزرند خود را برای پیدا کردن سنگ مخصوص خود به جاهایی مثل دامنه کوه ببرید.

قصه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست