تعریف برنامه رشد محور

مقدمه

براساس بررسی­های انجام­شده در حوزه تعل م و تربیت و روانشناسی، دوران خردسالی از مهم­ترین سال­های زندگی به می­رود. به همین علت توجهبه نیازهای کودکان در این سال­های حساس ضرورت دارد. از جمله نیازهای اساسی کودکان آموزش است که حق همه کودکان در نظر گرفته می­شود وبرخورداری از آن، زندگی شایسته­ای را برای آنان،هم در دوران کودکی و هم در سال­های آینده، فراهم می­سازد، البته به شرطی که کودکان از «آموزش باکیفیت» بهره­‌مند شوند. آموزش باکیفیت آموزشی است که رشد و تحول همه­جانبه و یکپارچه کودکان را به دنبال دارد.
برای دستیابی به آموزش باکیفت، به برنامه آموزشی مناسب نیاز داریم. برنامه آموزشی رشدمحور برنامه­ای است که با اجرای درست آن می­توانیم به اینهدف دست یابیم.

تعریف فرایند رشد و تحول
رشد و تحول با هم تفاوت دارند اما مکمل یکدیگرند.  رشد و تحول تغییراتی است که به شکل تدریجی و منظم و مستمر در کودک رخ می­‌دهد. تدریجیبودن به این معناست که این تغییرات یکدفعه ایجاد نمی‌شود بلکه طی مراحلی شکل میگیرد. منظور از منظم بودن فرایند رشد و تحول این است که تغییرات از نظم خاصی پیروی می­کند و، با تفاوت­هایی، در همه کودکان مشاهدهمی­شود. معنای استمرار فرایند رشد و تحول این است که این تغییرات در تمامطول زندگی رخ می­دهد و متوقف نمی­‌شود.
رشد عموماً جنبه کمّی دارد و با مقدار و اندازه مشخص می­‌شود، مانند افزایش قد و وزن. تحول عبارت از تغییرات کیفی است که کارکردها و مهارت­ها رانشان می­‌دهد، مانند تحول زبان به صورت بیان صداها، کلمات، جملات، درک مطلب، و سایر مهارت­های کلامی. جنبه­‌های کمّی و کیفی رشد از هم جدانیستند و با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند.

تعریف برنامه رشد محور
در زمینهٔ آموزش و پرورش کودکان پش­دبستانی برنامه­های متعددی وجود دارد که هرکدام برمبنای اهداف، مبانی نظری، محتوا و روش­های خاصی تدوین شده است. یکی از این برنامه­‌ها «برنامه رشدمحور» است.
برنامه رشد محور برنامه­ا­ی است که هدف آن کمک به رشد و تحول همه­‌جانبهٔ کودکان است. منظور از رشد و تحول همه­ جانبه، رشد جسمی حرکتی، شناختی، عاطفی، اجتماعی، کلامی، و خلاقیت است.
مبانی نظری این برنامه مبتنی بر دیدگاه­‌های روانشناسان و مربیان تربیتی در حوزه روانشناسی شناختی و تحولی­‌نگر است. براساس این نظریه­‌ها، شناخت یایادگیری هنگامی شکل می­‌گیرد که کودکان خود، در مواجهه با یک شیء یا یک پدیده، به تجربه کردن و فعالیت بپردازند. روش آموزش، براساس اینمبانی نظری، مبتنی بر فعالیت مستقیم و بی­واسطهٔ کودک در یادگیری و شناخت است.
برنامه آموزشی در قالب «طرح کار » و به عنوان راهنمای کار با کودکان برای استفادهٔ مادران و مربیان ارائه می­‌شود تا دامنه انتخاب و خلاقیت­‌ورزی آنان‌گسترش یابد.

۱ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست