بازی با اشیا صدادار

از اسباب‌بازی‌ها یا اجسامی که صداهای متفاوتی تولید می‌کنند استفاده کنید، مثلاًجغجغه، زنگ، صدای قژقژ یا بشکن زدن با انگشتان.

منبع صدا را در فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری نوزاد و در یک سمت سر او قرار دهید. یک یا دو بار صدا را تولید کنید و بعد صبر کنید تا واکنش نوزاد به این صدا را ببینید.  وقتی که واکنش نشان داد، صدا را دوباره تکرار کنید و بعد دوباره توقف کنید.

با کلام و حالت‌های صورت خودتان به نوزاد نشان دهید که شما هم صدا را شنیده‌اید و در این فعالیت با او هم‌بازی بوده اید؛ مثلاً با هیجان بگویید: «صدا رو شنیدی؟». بعد از مدتی جهت منبع صدا را عوض کنید (یعنی به سمت چپ، راست یا بالای سر نوزاد ببرید).

وقتی که این فعالیت را با نوزادان بزرگتر اجرا می‌کنید، اجازه دهید که نوزاد به آن وسیله یا اسباب‌بازی دست بزند و اگر خواست آن را بگیرد. این بازی را در موقعیت‌ها و حالت‌های مختلف با نوزاد اجرا کنید؛ مثلاً وقتی به پشت یا روی شکم خوابیده، یا وقتی روی پای شما یا در گهواره قرار دارد.

در انجام هر فعالیتی با نوزاد مراقب باشید که او را خسته نکنید. به حالت‌هایش دقت کنید و زمانی که حس کردید دیگر تمایلی به انجام بازی ندارد، کار را متوقف کنید.

در یک ماه ابتدای تولد، نوزاد نسبت به صداهای گوناگون در اطرافش آگاه می‌شود. واکنش‌های ابتدایی نوزاد به این صداها خودبه‌خود و  انعکاسی هستند. برای مثال ممکن است با شنیدن یک صدای ناگهانی یکه بخورد، حالت نفس کشیدنش تغییر کند یا بدنش را منقبض کند. البته میزان و نوع واکنش به صداها در همه نوزادان یک جور نیست. با گذشت زمان نوزاد توجه بیشتری به صداها می‌کند. ممکن است وقتی صدای خاصی می‌شنود بی‌حرکت شود، لبخند بزند، یا نگاهش را به دنبال منبع صدا حرکت دهد؛ البته در این سن نمی‌تواند منبع صدا را پیدا کند..اگر صدایی باعث آزار نوزاد شود، او ممکن است ناله یا گریه کند. در صورت امکان نوزاد را از صداهایی که به آن علاقه  نشان نمی‌دهد و باعث آزارش می‌شود دور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست